Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2020.09.20

Kistolmácsra zakatol majd be az erdei kisvasút

2016-ban egy kormányhatározattal a Zalaerdő Zrt. a Mura Nemzeti Program aktív szereplőjévé vált, rá 1 évre a tulajdonosi joggyakorlótól 1 milliárd forintos tőkeemelésben részesült. Mindennek célja a turisztikai fejlesztésben való közreműködés - mondta a nemrég felújított kistolmácsi erdei lakban tartott pénteki sajtótájékoztatón Rosta Gyula vezérigazgató, ahol azt jelentették be, hogy a Csömödéri Állami Erdei Vasút vonalát Kistolmács végállomástól Kistolmács településig meghosszabbítják.

kistolmacs-kisvasut-2020.jpg

(A kisvasút végállomása jelenleg Kistolmácstól 1 kilométerre található)

A kivitelezési munkálatok ideje 2020 ősze és 2021 tavasza között zajlanak, jövő év elején már az új pályaszakasz átadható lesz a nagyközönségnek - mondta többek között Rosta Gyula. Hozzátette: a kisvasútra fűződik rá a többi, már korábban megvalósított projektelem, amely közül néhány fontosabb: a szenpéterföldei főfeltáró út kerékpározhatóvá tétele burkolatmegerősítéssel és felújítással, a Budafai Arborétumban megépített új bemutató és fogadóépület vagy éppen a kisvasúti eszközpark, a mozdonyok teljeskörű felújítása, beleértve a közkedvelt Ábel névre keresztelt gőzmozdonyt is.

A pluszban hozzáépítendő sínpár hossza 1 kilométer lesz, amellyel azt a "logikai űrt" hidalják át, amelyet jogosan tettek fel a kirándulók: miért Kistolmács előtt, az erdei laknál van vége a vasútnak, amely annak idején egy vasúti rakodó volt anyagfelkészítő teleppel, munkásszállóval.

kistolmacs-kisvasut-2020-2.jpg

(A Kistolmácsról Bázakerettye irányába haladó szakaszon már megkezdődtek az erdészeti előkészítő munkálatok)

Pulai Gergely, a kivitelező S24 Konzorcium (Vasútépítők Kft.) képviseletében elmondta, a kisvasút Lenti-Csömödér-Kistolmács fővonal Kistolmács végéig kerül meghosszabbításra egy új végponti vágánykapcsolat kialakításával. Nagyságrendileg 1000 méteren épül az új vasút a 7540-es jelű - a Kistolmács és Bázakerettye közötti útszakasz - közutat keresztezve. A vasúttól - amelynek végállomása a Kistolmács tábla előtt lesz - 125 méter hosszú burkolt járda fog bevezetni Kistolmácsig. A tervezett pályasebesség 30 km/óra lesz. A következő hetekben a bontási és alépítményi munkálatok kezdődnek meg és amennyiben az időjárás engedi, a felépítményi munkákat is megkezdi a kivitelező. A szerződés szerinti vállalt teljesítési határidő 2021. május 15.

kistolmacs-kisvasut-2020-3.jpg

(Egyeztetés a sajtótájékoztató keretében a helyszínen. B-j: Gál Károly, Cseresnyés Péter, Rosta Gyula, Pulai Gergely)

Cseresnyés Péter államtitkár, országgyűlési képviselő, a Mura Nemzeti Program miniszteri biztosa a sajtó képviselői előtt elmondta, eddig is sok turisztikai fejlesztés történt a Mura program keretén belül. Természetesen eddig is volt lehetőség arra, hogy kiránduljanak, meglátogassák ezt a vidéket, kerékpározhassanak, kisvasutazhassanak az ide látogatók, viszont nem volt elég az a kínálat, ami sok-sok embert vonzott volna erre a szép vidékre. Ezért jött létre a Mura program is, amelynek többek között része a kisvasutazás, a kerékpározás és a vízi turizmus (horgászat) fejlesztése is. Ezzel a fejlesztéssel mind a négy terület érintett, hiszen például így már egy egésznapos vagy többnapos, tartalmasabb családi programot is össze lehet állítani például Kistolmács környékén, ahol a közelmúltban a Zalaerdő szállásbővítést is hajtott végre fogadóépületek felújításával.

Gál Károly, a Zalaerdő vagyongazdálkodási osztályvezetője a Letenye Média érdeklődésére válaszolva elmondta, a népszerű Kozár-forrást nem érinti az új vasúti pályaszakasz, mert a közúti csatlakozási pont a forrás feletti részen lesz. A forrás ivóvízének fogyasztását vagy az elvitelre történő kiszolgálását az kisvasúti nyomvonal nem fogja zavarni - hallottuk az erdészeti szakembertől.

 

loading...