Tartalommarketing a XVII. század Hollandiájából a XXI. századi e-vállalkozók számára is
A tartalommarketing fogalmával való (meg)ismerkedés fontos kérdése a content (tartalom) stratégia precíz és naprakész műveletének. Állandósított definícióval azonban (egyelőre) még nem szolgálhatunk, hogy is tehetnénk (?), hiszen egy konstans módon fejlődő területen szüntelen változások egész garmadájával lehet dolgunk rövid idő leforgása alatt. A véget nem érő innovációkkal, fejlesztésekkel bővülő szférához tartozik a tartalommarketing is.
Az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy ez egy XXI. századi jelenség, és korunkat megelőzően nem találkoztak ehhez hasonló példával. Ez igen nagy tévedés, bármennyire is hihetetlen, hiszen a tartalommarketing-stratégia sem újkeletű koncepció. Amiért érdemes erről tudnod az az, hogy bármennyire is lezártnak, befejezettnek is ítélünk egy helyzetet, egy üzleti kérdést, egy továbbfejlesztett és „befutott” terméket… nincs olyan, hogy vége. Tanuljunk a régiek marketing-technikáiból is, hiszen meglehet, éppen ez az a szükséges inspiráció, ami megadja Számodra a szükséges lökést, avagy bevillantja üzletedre szabott „heurékédat.”
Nincs új a nap alatt még tartalommarketing-kérdésben sem…
Michele Linn, a Mantis Research társalapítója és vezérigazgatója, szerint nem modernkori jelenség a tartalommarketing koncepciója, hiszen már évszázadok óta létezik és fejlődik ez a fajta marketingmódszer. Igaz azonban, hogy a diszciplína 2010 óta valóságos reneszánszát éli, hiszen számos vállalkozás él a tartalom-stratégia kínálta lehetőséggel, mindemellett óriási népszerűségnek is örvend ez a terület.
Tartalommarketing „ásatás” 1672-ből – hatalmas inspiráció a mai vállalkozók számára!
Egy régi tartalommarketing példát vázolunk az alábbiakban, amely az 1672-es hollandiai Golden Age-ből (aranykor) lett „előásva”, és számos olyan üzenetet hordoz magában, amelyet Te, mai XXI. e-vállalkozóként is megfontolhatsz.
Gyakran találjuk szembe magunkat azon nézettel, mely szerint a tartalommarketing a különféle technológiai differenciálódás elmesélt évtizedeinek egyik nagyszerű eredményeként tartható számon. Az internet, a mobil-technológia, a szociális média segítségével egyre könnyebbé válik a vállalatok számára a megcélzott közönséggel történő kommunikáció létrehozása, ápolása, fenntartása. Ám a tartalommarketing sikerét nem feltétlenül az internetes technológia prosperálása engedte el hosszú, kalandos útjára…
XVII. századi holland tartalomstratégia
A történet Ariadné fonalát egészen 1672-ig tudjuk visszagörgetni, éspedig a holland aranykorba, csaknem hetven évvel a New York-i felfedezést követően, amely közegben egy holland feltalálónak már sikerült alátámasztania a B2B marketing erejét.
Egy testvérpár és egy gumitömlő hatása a tartalommarketing feléledésére
A Heyden-testvérpár egy tűzoltó-tömlő javítása közben rájöttek arra, hogy amennyiben a szívótömlőt egy vasgyűrűvel megerősítik a szívóerő hatására a rugalmas tömlő többé nem omlik össze… Rendben van, de mi köze van mindennek a történetnek a tartalommarketinghez? Figyelj… és hamarosan kiderül.
Az amszterdami testvérpár ereiben nem mellesleg csörgedezett (nem is kevés) üzletemberi vér, amely harmonikusan elegyedett az alkotni vágyás erejével, az eszességgel és alkotói hajlammal. Ennek hatására az az ötletük támadt, hogy találmányukat terjeszteni fogják. Közülük az egyik festő is volt, készített egy plakátot a találmányról (ez volt az első lépése a terméknépszerűsítésnek, a márkaépítésnek).
Majd Jan továbbléptek: összehasonlították újonnan feltalált szisztémájukat a korábban gyakorolt rendszerekével és bemutatták gyakorlati használatukon alapuló funkcionalitásukat egy könyvben.
Ez volt a világ első tűzoltóságról szóló könyve, mely részletes leírásokat tartalmazott tűzveszélyekről, a tűzoltási technikák fejlesztéséről (Amszterdamban). A XXI. században kétségtelenül közzétettek volna egy e-könyv változatot is.
Jan (a testvérpár egyik tagja), aki művészhajlammal is meg volt áldva, úgy segített a közös program sikerre vitelében és a találmány népszerűsítésében, hogy készített egy gazdagon illusztrált nyomtatási tervet, amelyhez még verset is írt (vizualitás! – mely ma is nagyszerű marketingeszköz). Mindezzel Jan jelentősen megnövelte a könyv olvasói élményét.
Ezt követte:
A tanulmány széles körben történő terjesztése
A könyv népszerűsítéséhez vezető utat (az akkori lehetőségeknek megfelelően) a város polgármestere jelentette, aki bemutatta a könyvet, amely valósággal lenyűgözte a hallgatóságot. Ennek az lett a hatása, hogy Amszterdam mind a hatvan kerülete új tömlőket rendelt (egy tömlő ára 385 guilder volt, a kerekeken lévő tűzoltótömlőé pedig 432 giulderbe került).
Hogy nézett ki egy XVII. századi demó?
„A puding próbája az evés” elve alapján Jan demonstrációkat szervezett Amszterdam főterén, a Dan téren, valamint a Westertoren-i királyi palotában is. A konzultánsok tanácsaira alapozva Jant felkérték, hogy hozzon létre egy önkéntes tűzoltóságot Amszterdamban. Ezért mind a hatvan kerületnek saját vezetője, tagjai és önkéntesei lettek, akik szükség (tűz) esetén készen álltak a tűzoltásra.
Következtetésképpen… mert, ami egyszer be/elindult…
Jan van der Heyden kereskedelmi fellépése és az ezt követő sikere példaértékű még Neked is, kedves posztmodern-kori e-vállalkozó. További lépés gyanánt a világ első és legnagyobb multinacionális részvénye, a VOC (Dutch East India Company – a holland kelet-indiai vállalat) minden hajójára telepítette a tűzvezetéket. 1697-ben pedig maga az orosz cár országába óhajtotta invitálni (csábítani) Jant, hogy szervezze meg a tűzoltóságot.
Hol van az „elég” határa?
Ám Heyden e sikere fent ecsetelt sikerei után nem sóvárogta a visszavonulás mézédes illúzióját igénybe venni, hanem a tűzoltó-tömlő sikerét kiindulópontnak tekintette más jellegű renomék megszerzéséhez. Kifejlesztette az első utcai világítást, bemutatott egy világítási tervet városa számára stb. Munkáját a City Lighting igazgatója és szuperintendense cím/díj megszerzése koronázta, amellyel együtt járt évi 2000 guilder is (az összeg ma körülbelül 25000 dollárnak felel meg).
Te mit gondolsz? Heyden nem adta fel!