Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2021.08.16

Sikerszakma lehet az e-kereskedő?

Kiváló lehetőségeket tartogat az online kereskedelem a vállalkozószelleműek számára. Napjainkban az online szektor gyors növekedését látjuk, ami ideális körülményeket teremt az új belépők számára. Valóban az e-kereskedő lehet az új sikerszakma?

 

Ennek a kérdésnek az eldöntéséhez érdemes ismernünk a szektorban rejlő növekedési lehetőségeket. A megkérdezett marketingszakértő szerint ez most nem könnyű feladat, hiszen a koronavírus-járvány nyomán megváltozott vásárlói szokások alapjaiban írták felül a korábban kiszámítható trendeket.

 

online-vasarlas.jpg

 

A korábbi években a hazai online szektor hozzávetőlegesen 15-20 százalékos növekedésre volt képes. Ez nagyszerű gazdasági környezetet teremtett a szereplők számára, akik folyamatosan növekvő bevételekre tehettek szert. Sőt, 2020-ban valódi online vásárlási láz kezdődött, hiszen az online vásárlás a fertőzés elleni védekezés egyik eszközévé lépett elő.

 

A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint 2020-ban mintegy 45%-ot nőtt az online piac. Ez korábban elképzelhetetlen volt, és ha figyelembe vesszük, hogy a szakma nagyjából 16%-os növekedést prognosztizált, azt látjuk, hogy a szektor egy év alatt hármat lépett előre.

Ugyanakkor hiba lenne azt gondolni, hogy a koronavírus-járvány törvényszerűen az e-kereskedelem hátszeleként működik. Ha szemügyre vesszük az európai országok 2020-as adatait, azt láthatjuk, hogy a növekedés üteme lassult 2019-hez viszonyítva. Ennek hátterében elsősorban a tapasztalt gazdasági bizonytalanság állhatott. Mindeközben a hazai szereplőket a rendkívül erős 2020-as bázis állítja komoly kihívások elé.

 

Nem megkerülhető tényező az Európai Unió országait érintő áfaszabály-változás. A július 1-én bevezetésre kerülő módosításnak köszönhetően a kereskedők adminisztratív terhei jelentősen csökkentek. A korábbi gyakorlat szerint minden egyes online kereskedőnek annyiféle módon kellett adóznia, ahány országban értékesített. Ezentúl elegendő az adóbevallást elkészíteni, ami alapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kézbesíti az adóforintokat az arra jogosult országok számára.

 

De mit jelenthet mindez a gyakorlatban?

 

A legtöbb kereskedő arra számít, hogy a jelentősen csökkentett adminisztratív terheknek köszönhetően megnő az exporttevékenységre építő vállalkozások száma, vagyis egyre több külföldi piacnyitás jön létre a szomszédos országokban. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a törvénymódosítás éppúgy érvényes minden tagállam kereskedőjére, vagyis más országok kereskedői is nagyobb figyelmet szentelnek majd a magyar piacnak.

 

A beáramló konkurensek számát elsősorban a piac telítettsége határozhatja meg; Magyarország esetében a legkomolyabb visszatartó erő az eMAG piaci jelenléte, amely saját csomagautomata hálózattal és folyamatosan növekvő piactér szolgáltatással lát el egyfajta piacvédelmet a külföldi szereplők térnyerésével szemben.

 

A marketingszakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy megfelelő exportterv, erős digitális marketing és jó logisztika birtokában a hazai szereplők sikereket érhetnek el a külpiacokon is. Kiemeltek fontos a célpiac tudatos megválasztása, illetve a lehetőségek és gátló tényezők pontos meghatározása, de alapvetően a határokon átnyúló kiskereskedelmi online forgalom nagyszerű lehetőségeket tartogat a szektor régi és új szereplőinek egyaránt.