Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2021.05.10

Játékötletek mentális egészségünk megóvása érdekében

A jelenlegi körülmények között nem könnyű kiegyensúlyozottnak maradni. Ahogy a fizikai, úgy a mentális egészségünk megőrzése is fontos a harmonikus élethez. A kialakult helyzet nem csak azokat viseli meg mentálisan, akik a hosszú hetek, hónapok során csupán néhány alkalommal hagyják el az otthonukat, hanem mindenkit. A szórakozóhelyek, vendéglátó egységek ideiglenes bezárása, illetve az egyéb korlátozó intézkedések miatt csökkent az ismerősökkel, barátokkal, családtagokkal történő találkozások lehetősége.

 

 

mentalis-egeszseg.png

(Fotó: Freepik.com)

 

 

Szerencsére otthon is rengeteg opció van arra, hogy kikapcsolódjunk és a nehéz mindennapok ellenére megóvjuk mentális egészségünket. A szórakozás egy nagyszerű módja a stressz enyhítésének és a feszültség levezetésének.

A kreatív hobbik és különböző játékok jótékony hatását már régóta ismerik. A poszttraumás stressz szindrómával küzdő katonáknak például az I. világháború idején azt javasolták, hogy tanuljanak meg kötni, ugyanis az ismétlődő, folyamatos koncentrációt igénylő tevékenység meditatív állapotot eredményez, ami megnyugtatja az idegeket.

Ha nincs ötleted, mit is csinálnál szívesen szabadidődben, az alábbi lista segítségedre lehet. Íme 5 tudományosan bizonyított játék, amely hozzájárul a mentális jóléthez.

 

Kirakózás

 

A puzzle játékról köztudott, hogy gondolkodást és időt igényel, de mégsem tudják róla sokan, hogy mindezek mellett még fejleszti a játékosok logikai gondolkodását, kreativitását és a vizuális és asszociációs képességeit is. A puzzle azon kevés játékok egyike, amely majdhogynem univerzális játék. Gyermekeknél rendszeres használata nagyon sok képességterület fejlődését segíti elő óvodás és kisiskolás korban.

 

Sakk

 

A sakk kiválóan fejleszti a logikai képességeket és a memóriát. Továbbá erősíti a térlátást, képzelőerőt és probléma megoldást. Emellett a kreativitást is növeli, javítja a koncentrációs és vizualizációs készségeket. Ha szeretünk versenyezni, akkor ez a játék ideális lehet számunkra.

 

sakk.png

(Fotó: Freepik.com)

 

Videójátékok

 

Mivel videójátékozás közben is gyakran használjuk problémamegoldó készségeinket, valamint a rövid és hosszú távú memóriánkat, így játék közben egyfajta agytornát végzünk. 2020-ban az Oxfordi Egyetem új kutatása feltárta, hogy a videojátékok pozitívan befolyásolhatják a mentális jólétet. Számos videójáték erősíti a térbeli látást, valamint stresszes helyzetben a gyorsabb, precízebb döntéshozatalt. Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ezek a jótékony hatások csak egészséges mennyiségű használat mellett jelentkezhetnek.

Társasjátékok

Napjainkban ismét közkedveltek a társasjátékok. A társasjátékok révén a gyerekek kognitív és szociális képességei is fejleszthetők, hiszen olyan alapvető eszközöket sajátíthatnak el a használatukkal, mint a mintázatok felismerése, becslések készítése vagy a komplexebb kalkulációk készítése. Felnőtteknél pedig elvonja a figyelmet a mindennapi nehézségekről, kiszakít a világból és átrepít egy fantáziavilágba.

Kártyajátékok és bingó

A kártyajátékok az óvodás korosztály számára kidolgozott oktató és készségfejlesztő játékoktól a felnőtteknek szóló stratégiai kártyajátékokig nagyon szórakoztatóak. A gyerekek megtanulhatják például a számok felismerését, az óra leolvasását. A felnőttek számára remek kikapcsolódást nyújthatnak a francia és magyar kártyákkal játszható játékok.
A
bingo mivel megköveteli a játékosoktól, hogy gyakran használják memóriájukat és gyors reakcióidejük legyen, ezért ismert egészségügyi előnyeiről is. Segít képezni és továbbfejleszteni ezeket a készségeket, amelyek hasznosak az agyi aktívitásban. Minden korosztály számára alkalmas játék, az egész család együtt játszhatja nagyszülőktől a kisgyermekekig. Hozzájárul továbbá a matematikai képességek fejlődéséhez is, valamint segít megismerni az olyan összetettebb tudományokat, mint a valószínűség és a statisztika.

 

tarsasjatek.png

(Fotó: Freepik.com)

Ezen kívül rajzoljunk, színezzünk, találjunk ki kreatív dolgokat és nem utolsó sorban olvassunk, hiszen a régen porosodó könyvek a polcon csak arra várnak, hogy kezünkbe vegyük őket.