Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2020.06.30

A sportok helyett a játékipar jöhet ki jobban a lezárásokból?

A sportolás és a számítógépes játékok ádáz küzdelme 2-3 évtizede jelent meg az életünkben, nagyjából amióta először szólt ránk anyukánk, hogy “Most már igazán felállhatnál a gép elől és kimehetnél a szabadba.” Az egészséges életmód hívei régóta ki vannak hegyezve az online zajló eseményekre, melyek szerintük a mozgásszegény és egészségtelen életmódot népszerűsítik.

 

2020-ban azonban fordult a kocka - a társadalmi távolságtartás miatt minden eddiginél fontosabbá váltak az online megoldások a szórakozás terén is. Érdekesség, hogy több online casino magyaroknak is elérhetővé tette a különböző virtuális sportokra történő fogadást. Ennek során a kaszinójátékokhoz hasonló véletlenszám-generátorral működtetett virtuális “sportversenyekre” köthetünk fogadásokat.

 

gamer.jpg

 

Társadalmi távolságtartás - digitálisan

 

Ezt a válságot a technológia segítségével vészeltük át úgy, hogy a társadalom egészéhez viszonyítva szerencsére nagyon kevés áldozattal járt. A szakértők szerint persze nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a vírus világszerte számos áldozatot követelt és relatíve sok ember elvesztette a munkáját, de a társadalom túlnyomó többsége szinte azonnal és sikeresen alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez. Ebben pedig hű társa a technológia, tehát az okostelefon és az internet volt.

 

Ma már mindig nálunk van a telefonunk, azon tartjuk a kapcsolatot másokkal, dolgozunk, bújjuk a közösségi médiát, filmezünk. Így sokkal könnyebben éltük meg, hogy nem találkozhatunk személyesen szeretteinkkel. Régebben nem volt Facetime, Viber vagy Messenger, sokkal drámaibb lett volna, ha hónapokig nem láthatjuk szüleinket, barátainkat.

 

Ráadásul, ha már rá vagyunk kényszerítve a digitális megoldásokra, miért ne használjuk egyre több mindenre? Játékra, sportolásra és szórakoztató időtöltésre kiváló és felhasználóbarát megoldások voltak elérhetőek már a járvány előtt is - nem csoda, hogy ezeket még inkább felkapták a járvány alatt. A sport a számítógépes játékok felé fordult.

 

Gamer apukák

 

A gamer szubkultúra gyökerei már az első számítógépes játékok megalkotása előtt létrejöttek, ma pedig már dollár százmilliárdos piac. Az online játékstreamerek számára már olyan külön platformok jöttek létre, mint a Twitch vagy a Mixer, ráadásul a Facebook sem akar lemaradni túlságosan. Magyarországon is akad már olyan, zömében játékstream-csatorna, ami magyar nyelven szolgáltat, és több mint 707.000 (!) YouTube feliratkozót tud magáénak.

Vajon a koronavírus járvány miatt előnybe kerülhetnek a gamerek a sportolókkal szemben? Deli Péter, az online szerencsejáték-ipar szakértője szerint bőven benne van a pakliban, hogy a járvány elmúltával a megugró internetes játék és “e-sportolás” jóval népszerűbb marad a korábbiaknál. A szakértő szerint abszolút létező igényt fednek le ezek a tartalomszolgáltatók, ráadásul nemcsak az ifjabb generációt, hanem az első igazi számítógépes korszakban felnövekvő nemzedéket is célozzák.

 

A mai 30+-os korosztály az a csoport, amely már belenőtt a számítógépes világba, angolul őket “gamer daddy”-nek is nevezik. Ők régóta kedvelik a számítógépes játékokat, már megállapodtak, jól fizető állásuk van, tehát olyan piaci szegmenst képeznek, akire valóban érdemes célozni. A gamerek világszerte vásárolnak tech influenszerek ajánlásai alapján, ráadásul a hardver- és szoftvergyártók alapvetően tőkeerős vállalkozások, így a marketing költségek is várhatóan tovább fognak emelkedni a szegmensben.

 

Harc helyett haverság

 

Ha nem tudod legyőzni, állj az élére! - tartja a régi mondás. A sport és a számítógépes játékkultúra viszonyában jelenleg valami ilyesmi zajlik. Az, hogy a technológiai újdonságok piacából óriási szeletet harapnak ki a különféle sportos eszközök és alkalmazások, azt mutatja, hogy sosem volt még ennyire népszerű az egészséges életmód és a különféle sportágak.

Viszont a sportos videójátékok 2020-ban szintén népszerűbbek, mint valaha. Közösségi sportolási lehetőségek hiányában a focis FIFA vagy a hokis NHL játékok ismertsége ma már magával az eredeti sportágakéval vetekszik. Ráadásul a fejlesztők minden követ megmozgatnak azért, hogy ezek a játékok hangulatukban egészen megközelítsék a hagyományos sportágakat. A grafika, a játékhangok, a játékmódok, az összetettség mind-mind olyan faktor, ami időről-időre egyre kidolgozottabbá válik. És bár egyelőre még messze vagyunk attól, hogy a FIFA játékok is olyan katartikus élményt okozzanak milliók számára, mint a ZTE 2002-es történelmi győzelme a Manchester United ellen, vagy éppen a magyar válogatott andorrai fiaskója, a koronavírus járvány bebizonyította, hogy az online játékoknak és a digitális sportoknak igenis van helye a nap alatt.

 

videojatek.jpg

 

Már megint a ház fog kaszálni

 

Kijelenthető, hogy a különféle e-sportágak és gaming streamerek a világjárvány nyertesei. Otthonról vagy telefonról is milliók követték őket az interneten, és rengeteg új követőt is szereztek. Sikereikre azonban az online szerencsejáték-piac is felfigyelt, akik már egy ideje kacérkodtak a területtel.

Kisvártatva megjelent a legjobb online játékbarlangok kínálatában a virtuális lóverseny és az agárverseny mellett a virtuális foci, a tenisz, és több mint valószínű, hogy a választék egyre csak bővülni fog.

Sőt: nem példátlan már, hogy a fenti elven klasszikus mérkőzéseket próbálnak újrajátszani kaszinós illetve sportfogadási oldalakon kívül is.

A karantén idején a World Boxing Super Series Fantasy Tournament sorozatában számítógépes szimuláció segítségével újragenerálták Joe Frazier és Lennox Lewis legendás boxmérkőzését is.

Fontos fejlemény emellett, hogy a legjobb sportfogadási oldalakon már egy ideje köthetünk fogadást a legmagasabb preztizsű és legtöbbek által játszott e-sport tornák mérkőzéseire is. A Counter Strike, a Dota 2 vagy a Leauge of Legends már most is az új generáció kedvencei közé tartozik, ha viszont pénzt is lehet ezekkel nyerni, a további népszerűség-robbanást már most elkönyvelhetjük.