Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2019.08.24

A legjobb feltöltődés egy nehéz nap után

Mindenki álmodozott már az irodában munka közben egy wellness hétvégéről vagy csak egy kellemes, pihentető délutáni endorfinbombáról, ami nem a csokoládé, így még bűnözésnek sem lehet nevezni. Mi lehet ez? Természetesen a szaunázás, mely testünkre és lelkünkre egyaránt jó hatással van.

 

Érdemes lehet kicsit beleásni magunkat és tájékozódni a témában a tudatos és hatékony kikapcsolódás érdekében. A szauna a testi és lelki feltöltődés helyszíne, ami már akár egy rituális helynek is nevezhető. Mielőtt magunkra csuknánk a szauna ajtaját, és a forróságban izzadva megszabadulnánk a bennünk rejlő méreganyagoktól, magunkra és a szauna partnereinkre való tekintettel néhány fontos szabályt jó betartani.

 

szauna.jpg

 

Mit tegyünk szaunázás előtt, közben és utána?

 

Alkohol fogyasztása tilos, lehetőleg teli hassal se érkezzünk egy ilyen rituáléra. A megfelelő vízpótlásra már a szaunázást megelőzően érdemes nagy figyelmet fordítani.

 

Jó, ha előtte zuhanyzunk, hogy eltávolítsuk testünkről a szennyeződéseket (izzadság, krémek, izzadásgátlók, dezodorok), majd egy alapos törölközés után lépünk be a szaunába. Ékszereinktől mindenképp ajánlatos megszabadulni előtte, mert azok a nagy hőmérsékletben felforrósodhatnak és kellemetlenséget okozhatnak.

 

Meddig ajánlott a szaunában tartózkodni?

 

Mindenkinek addig ajánlatos bent maradni, amíg az jól esik neki, erre nincs kimondott aranyszabály, mindenki az igényeinek megfelelő időt töltse el bent.

 

A finn és az infraszauna hőmérséklete

 

Amíg egy finn szauna hőmérséklete 80-90 Celsius fok körül van, addig egy infraszauna csupán 40-60 Celsius fokos.

 

Biztosan mindenki megfigyelte, aki már valaha látott szaunát belülről, hogy különböző magasságokban vannak padok benne. Minél lejjebbi padot választunk, a hőmérséklet annál alacsonyabb, mert a meleg levegő felfelé száll. A finn szaunában számítani kell arra, hogy a kőre locsolt víz hatására pár percig sokkal forróbbnak érezhetjük a belső hőmérsékletet. Mivel a finn szauna magas hőfokon működik, alacsony a páratartalom, ezért száraz szaunának is nevezik.

 

Az infraszaunában, ha a zárt ajtó bezártság érzetet ad, akkor az ajtót nyugodtan kinyithatjuk, hiszen ebben az esetben nem a belső hőmérséklet fontos, hanem hogy a bent ülőt érjék a jótékony infrasugarak.

Több körös szaunázási rituálé után tipikus és normális reakció, ha a szervezet kifárad, és sokkal jobban alszunk tőle, mint egy átlagos napon.

 

A test lehűtése

Mikor már azt érezzük, hogy túl meleg bent a levegő, akkor itt az ideje távozni, hiszen a kúrának itt még nincs vége, fontos eleme a test lehűtése. Akár finn, akár infraszaunáról beszélünk, a test lehűtése mindenképp fontos.

 

A hűtésnek 2 módja van, vagy a hidegvizes zuhanyzás, vagy a merülő medencés lehűlés. Utóbbi előtt is célszerű egy gyors zuhanyt venni, hogy testünket megszabadítsuk az izzadságtól. Amennyiben valaki érzékeny a nagyon hideg vízre, kezdheti a tusolást 25-30 fokos vízben, majd annak fokozatos hűtésével.

 

Érdekesség, hogy a finnek szauna után télen is kiülnek akár egy padra, mivel a test 5-10 percig kellemesen megtartja az odabent szerzett meleget, cseppet sem fáznak közben.

 



loading...