Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2018.08.23

A kiszáradás veszélyeiről

Kiszáradás bárkit fenyegethet, leginkább a nyári melegben, de ha nem pótoljuk az elvesztett folyadékot, akkor az év bármelyik szakaszában felléphet a dehidratáció. A legveszélyeztetettebb korosztály a csecsemők és idősek, de ha olyan munkával bírunk, ahol sokat izzadunk, bizony tegyük fel magunknak a kérdést: Elég vizet fogyasztunk?

 

viz.jpg

 

Mennyi vizet igyunk meg naponta?

 

Az emberi test 75%-a vízből áll, ami nem egy állandó érték, gondoljunk bele, például, ha izzadunk, ennek a százaléknak egy jelentős részét elveszíthetjük. Pedig a víz a testünk működésében rendkívül fontos szerepet tölt be: vérkeringésben, táplálékok és fontos ásványi elemek oldását, felszívódását, szállítását segíti elő, biztosítja a szervezet állandó belső hőjét… stb. csak hogy néhány dolgot soroljak fel. A szervezetből, a különféle élettani folyamatok hatására, körülbelül 2-2,5 liter folyadék távozik (például: verejtékezés, vizelet, légzés), így ezt a mennyiséget pótolni kell. Az átlagos emberi vízfogyasztást csak hozzávetőlegesen lehet megadni, hiszen oly különbözőek vagyunk (testsúly, izzadékonyság, teherbírás, munkavégzés), így a vízszükségletünk is eltérő lehet.

 

A mai elfogadott vélemény, hogy átlagosan napi 2,5-3 liter folyadékot, leginkább tiszta vizet érdemes fogyasztani. Nemcsak a mennyiséget tartsuk be, hanem a gyakoriságot is. Gondolok itt arra, hogy ne lefekvés előtt igyuk meg a napi vízszükséglet 80%-t, mert azzal maximum kellemetlen perceink lesznek éjszaka. Ha már volt szó a mennyiségről, gyakoriságról, akkor a minőség se maradjon ki. A tiszta vizet víztisztító készülékekkel könnyedén elérjük, ehhez érdemes felkeresni a Tisztavíz Üzletház honlapját.

 

Mik a kiszáradás tünetei?

 

Tehát, ha nem pótoljuk megfelelő arányban az elveszített vizet, dehidratáció, vagyis kiszáradás jön létre. A kiszáradás mértéke lehet enyhe, közepes mértékű, súlyos, valamint a keringés teljes összeomlásának állapota. Röviden, pontokba szedve tekintsük át a tüneteket:

 

  • szomjúságérzet, enyhén kiszáradt nyálkahártyák, sűrű vizelet – enyhe dehidratáció;

  • beesett szem, bőr és a nyálkahártya kifejezetten száraz, gyors szívverés, csökken a vizeletürítés – közepes dehidratáció;

  • alacsony vérnyomás – súlyos dehidratáció

  • sokk, letargia, zavarodottság, kóma, összeomlik a keringés – életveszélyes állapota

 

Tippünk: Amennyiben szeretné elkerülni a kiszáradás állapotát, van egy jó módszerünk, hogyan vegye rá magát az ember az ivásra. Ehhez nem kell mást tenni, csak fogni egy olyan palackot, aminek tudjuk az űrtartalmát. Ilyen lehet, a BPA mentes kulacs, amit reggel teletöltünk otthon tisztított ivóvízzel, majd a délelőtt folyamán megisszuk, mondjuk ebédig. Ezután ismét teletöltjük, kezünk ügyében tartva megisszuk, munka végeztéig… ezt míg meg nincsen a kívánt mennyiség! Ne feledjük, az alternatív folyadékok is számítanak, tehát ha elegendő gyümölcsöt, levest, stb fogyasztunk, akkor a folyadékpótlásunk mennyisége változni fog!

 



loading...