Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2022.06.22

Egészséges bélnyálkahártyával az ételallergia ellen

Az ételallergia nagy és egyre növekvő népegészségügyi probléma. Egy mostani becslés szerint rejtélyes okok miatt e betegségben szenvedők száma meredeken emelkedett az elmúlt évtizedben. 

 

Az orvosok azonban egy nagyon fontos tényezőt gyakran figyelmen kívül hagynak a felderítésükben, amely nem más, mint a bélnyálkahártya. Többnyire inkább a vastagbélgyulladással és a fertőzésekkel összefüggésben vizsgálják, pedig ez lehet a rejtvény hiányzó darabja. 

 

egeszseges-eletmod.jpeg

 

Bélnyálkahártya jelentősége

 

A kehelysejtek által kiválasztott nyálkahártya rétegei, amelyek az emésztőrendszer legkülső rétegét is borítják, egyfajta gátként funkcionálnak, amely egyrészt távol tartja a káros parazitákat, miközben lehetővé teszi az alapvető tápanyagok és fontos molekulák átjutását. 

 

De a közelmúltban megjelent adatok rávilágítottak arra is, hogy a bélmikrobák rossz kolonizációja, amelyet a helytelen táplálkozás okoz, nem megfelelő immunválaszt válthat ki az élelmiszerekre. Sőt a vizsgálatok számos olyan baktériumtípust azonosítottak, amelyek a nyálkahártya túlzott leépülését okozzák megfelelő mennyiségű élelmi rost hiányában - amely könnyen kiküszöbölhető lenne például az activé FiberShake fehérjetartalmú rostitalával -, így megzavarják a szervezet első védelmi vonalát, amely stimulálja az immunválaszt, ezáltal a szervezetet a bélben allergiás szenzibilizációra hajlamosítja. 

 

Elegendő rostbevitel lehet a kulcs

 

A Cell Reports folyóiratban megjelent jelentésben egyes kutatók azt nyilatkozták, hogy a rost hiánya lehet az oka az élelmiszer-allergiák világszerte tapasztalt közelmúltbeli növekedésének.

 

A zabpehely, az alma, a sárgabarack és más, rostban gazdag ételek egyszerű hozzáadása az étrendhez elengedhetetlen lehet az immunrendszer azon részének erősítéséhez, amely leküzdi a potenciálisan életveszélyes allergiákat.

 

A kutatók úgy tesztelték az elméletüket, hogy magas rosttartalmú étrenddel etettek olyan egereket, amelyeknél földimogyoró-allergiát mutattak ki. Az eredményben megmutatkozott, hogy a bevitt rostoknak sikerült átformálniuk a mikrobiomokat, csökkentve az allergiás reakció kockázatát. 

 

Rostdús étrend

 

Az elegendő rost bevitele az étrendünkbe egyáltalán nem olyan nagy ördöngösség, mint ahogy azt sokan gondolják. 

 

Reggelire fogyasszunk például egy adag teljes kiőrlésű gabonapelyhet sovány tejjel. Ha a következő étkezésig megéheznénk, akkor snack gyanánt remek lehet például 24 db mandula egy kis mazsolával összekeverve. Majd jöhet végre az ebéd - pulykás szendvics teljes kiőrlésű kenyérből kis salátával és paradicsommal. 

 

Aztán szépen lassan elérkezünk a nap végéhez. Vacsorára egy kis sült halat és mellé salátát javaslunk, ami római salátából, aprított sárgarépából, főtt spenótból és lencséből készül. Ha ezután is megéheznénk, akkor majszoljunk pattogatott kukoricát egy kis finomság gyanánt. 

 

Ugye nem is volt olyan nehéz? Csak egy kis odafigyelés szükséges, és máris számtalan egészségügyi problémától megkímélhetjük magunkat.