Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2022.03.23

A pihentető alvás titka

Egy forgolódással töltött éjszaka után borzasztóan érezhetjük magunkat. Sajnos az átvirrasztott éjszakák, és azt követő borzalmas reggelek egyre gyakoribbá válhatnak, ha nem figyelünk oda. Ugyanakkor van megoldás, hogy az álmatlanság megszűnjön.

alvas.jpg

(Fotó: unsplash.com)

Finomhangoljuk a belső óránkat

Az emberi szervezet az alvás-ébrenlét ritmussal alkalmazkodik az éjszakák és a nappalok váltakozásához. Ezt a belső biológiai órát cirkadián ritmusnak is nevezik. Ha ez a rendszer felbomlik, annak akár súlyos egészségügyi következményei is lehetnek. Ezért is olyan fontos, hogy mindent a napszaknak megfelelően tegyünk. Például ne lefekvés előtt igyekezzünk elintézni a legfontosabb teendőinket. Holnap is van nap. Igyekezzünk már időben, legalább 1-2 órával elalvás előtt felkészülni a pihenésre. Sötétítsünk be az otthonunkban, állítsuk a lámpákat félhomályra és vegyük le a kijelzők fényerejét – bár a legjobb, ha alvás előtt a kütyüket már nem is használjuk.

 

Alvásra kijelölt hely

A hálószobánkra próbáljuk meg egy különleges, bensőséges helyiségként tekinteni. Napközben semmiképp ne dolgozzunk és telefonálgassunk az ágyban fekve. Ha már itt járunk, azt is jó tudni, hogy megfelelő ágy és ágynemű nélkül nincs pihentető alvás. Részletkérdésnek tűnhet, de olyanokra is érdemes odafigyelni, mint az ágymatrac keménysége, valamint a párnák magassága és tömése. Aki szeret elterülni, annak pedig egy nagyobb franciaágy ajánlott.

 

Rendszeres testmozgás

Ha úgy szeretnénk beesni az ágyba, hogy csak le kell hunynunk a szemünket, és már alszunk is, ne feledkezzünk meg a napközbeni rendszeres testmozgásról sem. Az alvásunkért nagyrészben a melatonin nevű hormon a felelős, ami akkor tud termelődni, ha lefárasztjuk a testünket. Az edzés egyébként a mentális egészségünknek is jót tesz, ami szintén segítheti a mélyebb alvást. Arra viszont érdemes figyelni, hogy a szunyálás előtti 2-3 órában már ne sportoljunk, mert ezzel pont az ellenkező hatást válthatjuk ki. A mozgásra a kora esti órák a legmegfelelőbbek.