Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2022.01.14

A cukor és a depresszió kapcsolata

Minden bizonnyal te is több százszor hallottad a mondást, hogy ha rossz a kedved, akkor egyél csokit, mert az boldoggá tesz. De vajon tényleg pozitívan hat a szervezetre a csoki és a cukorfogyasztás? Tényleg fokozza a boldogsághormon termelését, vagy épp ellenkezőleg, súlyos depresszióba taszít? 

 

Az édes élet utáni vágy

 

Lehet, hogy kicsit erős a hasonlat, de a cukorfogyasztás egy idő után meglehetősen hasonlít a drogfüggőséghez. Eleinte eufórikus élményt okoz, hiszen segíti a dopamin és a szerotonin termelését, de később egyre többre és többre vágyunk. Egy idő után pedig ez sem elegendő, és ugyanaz a mennyiség már meg sem közelíti a kezdeti hatást. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a fokozott édességfogyasztás károsan hat a fogakra, a vércukorszintre és nem utolsósorban a testsúlyra is, nem is beszélve a stroke-ról vagy a szívrohamról. Szerencsére ma már nem csak feldolgozott cukorral érhető el a megfelelő édesség, hanem egyéb cukrokkal vagy természetes, fel nem szívódó édesítőszerekkel. Ha pedig szeretnénk további természetes, de hatékony megoldást megismerni, akkor keressük fel az Agyserkentő.hu-n a Hangulat menüpontot.

 

 

agyserkento.hu.jpg

 

 

Az emberek jelentős része a kezdetektől fogva vonzódik az édes ízekhez. Ez a túlélésre vezethető vissza, hiszen ami édes, az a legritkább esetben mérgező. A cukor maga glükózból és fruktózból tevődik össze, ami külön-külön sem hat a legjobban a szervezetre, de együtt sok esetben meglehetősen káros. Míg a glükóz fontos a szervezet működése szempontjából, addig a fruktóz természetesen fordul elő a természetben, de képes jelentősen megemelni a vércukorszintet.

 

A cukor hatása a depresszióra

 

A túlzott cukorfogyasztás ugyanúgy függőséget okoz, mint mondjuk a különféle gyorséttermek kínálata. Ehhez persze társul a depressziónak jó néhány tünete is, melyekhez már érdemes szakember segítségét igénybe venni. Pedig ez egy teljesen észszerű folyamat, ami végbemegy a szervezetben a cukor hatására. Ha ezt szeretnénk elkerülni, akkor nincs más megoldás, mint finomított cukor helyett természetes forrásban keresni a megoldásokat, mint a különböző zöldségek és gyümölcsök.

 

A kis zsírtartalmú ételek fogyasztása sem egyenlő a szív- és érrendszeri panaszok eltűnésével, bár némileg csökkent az előfordulása a vizsgált személyeknél. 

 

Mivel a cukor ugrásszerűen növeli meg az inzulin- és a szerotoninszintet, így nem meglepő, hogy egy kiugró, felfelé ívelő értéket egy ugyanilyen hanyatlás követ. Tehát ha a cukor hatása elmúlik, még rosszabbul leszünk, mint előtte. Ha kiegyensúlyozott és tartós eredményre vágyunk, akkor mindenképp forduljunk az egészséges ételekhez. Bármennyire is furcsa, a szénhidrátok is egészségesek egy bizonyos szintig, ahogy a hozzávalókból sem mindegy, hogy mit tesznek bele. 

 

Tehát ha szeretnénk elkerülni a kellemetlen állapotokat, mindenképp fontos, hogy nagyon figyeljünk oda arra, hogy mikor és milyen csokit fogyasztunk. Lehetőség szerint érdemes leszámolni ezzel a kellemetlen szokással.