Skip to main content

Dubrovnik lehet az első olyan horvát város, amely megtilthatja az újabb apartmanok építését

2023. október 04.
Letenye Média

Dubrovnik lehet az első olyan horvát város, amely megtilthatja az újabb apartmanok építését

Dubrovnik lehet az első olyan horvát város, amely megtilthatja az újabb apartmanok építését, de a meglévő kiadó szállások számát is 30 százalékkal csökkentheti - erősítette meg az Index.hr című horvát hírportálnak Mato Frankovic, az Adria-parti város polgármestere kedden.

Mindezt a jövő évtől életbe lépő új, turizmusról szóló törvény teszi lehetővé, amely desztinációkezelési terv elfogadására kötelezi a városokat és a járásokat - írta a portál.

horvatorszag nyaralas 2023

"A turizmust és a turisztikai tevékenységet úgy védjük, mint a szemünk fényét" - mondta Frankovic, hozzátéve, hogy bár ez áldás számukra, ugyanakkor ügyelniük kell arra is, hogy a turizmus mellékhatásai ne veszélyeztessék a lakosok életminőségét, valamint megóvják a környezetet és a kulturális kincseket, amelyeket örököltek.

Az UNESCO világörökségi listáján is szereplő dubrovniki óváros védelmére a városi vezetés az elmúlt években már korlátozta a turisták számát, megemelte a belépők árát és a vendéglátóhelyek székeinek számát is csökkentette.

A polgármester mindazonáltal kijelentette: kötelesek gondoskodni arról is, hogy a városban élő és dolgozó fiatalok ott akarjanak maradni, és otthont tudjanak maguknak teremteni. Sok fiatal család azért hagyja el Dubrovnikot, mert a turistaszezonban nem találnak albérletet, akiknek pedig van, azoknak a nyári hónapokban felbontják a szerződését.

A közvitára bocsátott új törvény a tervek szerint 2024. január 1-jén lép hatályba.

A jogszabály nagyobb hatáskört biztosít a városok és a járások számára. Dönthetnek a területükön található turisztikai és vendéglátó létesítmények számának, típusának és kategóriájának korlátozásáról, továbbá arról, hány turista tartózkodhat a területükön, valamint az egynapos turisták számát is csökkenthetik. Dubrovnik számára például hatalmas problémát jelentenek a több ezer fős óceánjáró hajók, melyek naponta ontják magukból az embereket.

Az új törvény továbbá úgynevezett turisztikai és ökológiai hozzájárulást vezet be, ami annyit jelent, hogy a városok és járások pótadót szedhetnek be, amelyet a környezet védelmére fordíthatnak, és amelynek mértékéről az önkormányzatok saját hatáskörben dönthetnek. MTI


Kapcsolódó cikkek

Hírstart friss hírek