Az átverés után egy héttel tett bejelentést a Zalaegerszegi Rendőrkapitányságon egy 81 éves nő arról, hogy február 24-én felhívta valaki, és banki ügyintézőnek adta ki magát. Azt mondta neki, hogy 800 ezer forintot nyert, és kapni fog egy e-mailt a további teendőkről. A csaló arra kérte az idős asszonyt, hogy kattintson a linkre, amivel letölti az AnyDesk alkalmazást. Ezután be kellett lépnie a netbankjába a számítógépén. A sértett innentől már nem fért hozzá a saját számlájához, végig kellett néznie, ahogy a pénze köddé válik.
A csaló 7,5 millió forintot zsákmányolt.
(Ezt a programot használják a csalók, hogy átvegyék az irányítást. NE TÖLTSE LE!)
Az elmúlt időszakban több hasonló eset történt. A csalások közös jellemzője, hogy a telefonálók banki ügyintézőként mutatkoztak be a hívott feleknek, és közölték, hogy gyanús pénzmozgásokat látnak a számlájukon, vagy nyertek egy nagyobb összeget, ezért rávették a mit sem sejtő személyeket, hogy diktálják be bankkártyájuk számát, lejárati idejét, illetve a hátulján lévő háromjegyű, biztonsági CVC-kódot is. Az adatok megszerzését követően a csalók jogosulatlanul pénzt utaltak el a sértettek bankszámlájáról.
A telefonálók jellemzően egy program telepítésére is kérik az áldozatokat, mellyel valójában távoli hozzáférést biztosítanak maguknak az adott eszközhöz. Ezzel az alkalmazással, mely a legtöbb esetben az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikáció, a csalók már könnyen leemelik a sértettek pénzét a bankszámlájukról.
Legyenek nagyon óvatosak, ha bank nevében telefonál valaki! Hívják fel erre a hozzátartozóik, ismerőseik figyelmét is! Minél többen ismerik a csalók módszereit, a bűnözők annál kevésbé tudnak új áldozatokat becserkészni!
Mit tegyenek, hogy ne váljanak hasonló csalások áldozatává?
- Legyenek óvatosak az ismeretlen telefonálókkal!
- Ne telepítsenek a számítógépükre, telefonjukra olyan alkalmazásokat, amiket nem ismernek!
- Ne kattintsanak szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra!
- Soha ne válaszoljanak olyan SMS-re, amely a PIN-kódjukat, az online banki jelszavukat vagy bármilyen más, biztonsági azonosító adataikat kéri!
- Ha idegenek a banki adataikat, kódjaikat kérik, vagy a számlájukkal kapcsolatos pénzforgalomról érdeklődnek, bontsák a vonalat, hívják fel pénzintézetük ügyfélszolgálatát az információs vonalon, és kérdezzék meg, valóban van-e elintéznivalójuk, függőben lévő tranzakciójuk!
- Ha mégis megtörtént a baj, akkor késlekedés nélkül értesítsék a bankjukat és a rendőrséget!
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál - hívta fel a figyelmet a rendőrség honlapján a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság.