Tavaly több mint 20 000 ember vesztette életét az uniós utakon. Az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, valamint robogóval közlekedő személy volt.
Az Európai Bizottság ezért aktualizált követelményeket terjesztett elő a vezetői engedélyekre vonatkozóan, valamint javasolja a közúti közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítésének javítását.
Néhány az új javaslatok közül:
- legalább kétéves próbaidő a kezdő vezetők számára
- zéró tolerancia az ittas vezetés tekintetében
- az egészségügyi alkalmasság célzottabb értékelése
A Bizottság március 1-jén javaslatokat terjesztett elő a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok korszerűsítésére, ideértve az EU egészében érvényes digitális vezetői engedély bevezetését és a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését megkönnyítő új rendelkezéseket.
Az új szabályok valamennyi úthasználó számára fokozzák majd a biztonságot, és segíteni fogják az EU-t abban, hogy megvalósítsa a zéró-elképzelést, amely azt tűzi ki célul, hogy 2050-re ne legyen haláleset az uniós utakon. A szabályok jobban felkészítik a járművezetőket a kibocsátásmentes járművekre és az olyan városi utakon való vezetésre, ahol több kerékpár és kétkerekű gépjármű, illetve sok gyalogos közlekedik. Lehetővé teszik továbbá a fiatal járművezetők számára, hogy a kísérővel történő vezetés rendszerén keresztül tapasztalatot szerezzenek.
A fiatalok 17 éves koruktól tanulhatnak vezetni és a vezetői engedélyt szerezhetnek. Azok, akik 17 évesen leteszik a vizsgát, 18. születésnapjuktól egyedül vezethetnek, és hivatásos gépjárművezetőként is dolgozhatnak, amint azt az adott munkakör lehetővé teszi. Ez várhatóan enyhíteni fogja a jelenlegi járművezetői hiányt.
A vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok korszerűsítése a közutak biztonságosabbá tétele és mindennapi életünk egyszerűsítése érdekében
A vezetői engedélyekről szóló javaslat módosítja a hatályos uniós jogszabályokat. Olyan bevált gyakorlatokból merít, amelyek több tagállamban már hatályban vannak.
Az új szabályok egyik fő célkitűzése a közúti közlekedésbiztonság javítása, többek között a következő intézkedések révén:
- a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidő a kezdő vezetők számára, valamint zéró tolerancia az ittas vezetés tekintetében. Ez létfontosságú, mivel még ha a fiatal vezetők az összes gépkocsivezetőnek csak 8%-át teszik is ki, 5 halálos ütközéses balesetből kettő 30 év alatti járművezetőt érint;
- annak lehetővé tétele, hogy a fiatalok 17 éves koruktól járművezetői vizsgát tehessenek és megkezdhessék a kísérő jelenlétében történő jármű- és tehergépkocsi-vezetést, és így vezetési tapasztalatot szerezzenek;
- a járművezetők képzésének és vizsgáztatásának oly módon történő kiigazítása, hogy a vezetők jobban felkészüljenek a veszélyeztetett úthasználók közúti jelenlétére. Ez a fenntarthatóbb városi mobilitásra való uniós átállás során elő fogja segíteni a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az elektromos rollerrel és elektromos kerékpárral közlekedők biztonságát;
- az egészségügyi alkalmasság célzottabb értékelése, figyelembe véve a cukorbetegséghez hasonló betegségek orvosi kezelése terén elért eredményeket. A járművezetők vezetési készségeik és ismereteik frissítésére is ösztönzést kapnak, hogy lépést tudjanak tartani a technológiai fejlődéssel.
A vezetői engedélyek tagállamok közötti elismerésének egyszerűsítése érdekében a Bizottság a világon elsőként digitális vezetői engedély bevezetését javasolja. Sokkal könnyebb lesz a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, mivel minden eljárás online ügyintézéssel lesz lebonyolítható. Hasonlóképpen vezetői engedélyüket könnyebben tudják majd uniós vezetői engedélyre cserélni az olyan EU-n kívüli országokból származó polgárok, amelyekben az uniós normákhoz hasonló közúti közlekedésbiztonsági normák vannak érvényben.
Az aktualizált vizsgaszabályok figyelembe veszik majd a kibocsátásmentes járművekre való átállást. Értékelni fogják például a fejlett vezetéstámogató rendszerekhez és más automatizált technológiákhoz kapcsolódó ismereteket és készségeket. A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük kibocsátását. Végezetül a „B” kategóriába tartozó járművek megengedett tömegét kiigazítják az alternatív üzemanyaggal működő járművek figyelembevételével, mivel az akkumulátorral meghajtott, kibocsátásmentes járművek nehezebbek lehetnek.
A biztonsággal összefüggő közlekedési szabályok határokon átívelő hatékony érvényesítése
A határokon átívelő jogérvényesítésre irányadó jelenlegi uniós szabályok elősegítették azt, hogy a külföldi illetőségű közúti szabálysértők ne bújhassanak ki a felelősségre vonás alól. Mindazonáltal 2019-ben a határokon átnyúló jogsértések mintegy 40%-a nem járt szankcióval vagy azért, mert az elkövetőt nem azonosították, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett behajtani.
A mai javaslat ezen a helyzeten próbál változtatni oly módon, hogy a végrehajtó hatóságok számára hozzáférést biztosítanak a nemzeti vezetőiengedély-nyilvántartásokhoz. A Bizottság ezenkívül a már meglévő nemzeti kapcsolattartó pontok szerepének megerősítését is javasolja azért, hogy e kapcsolattartó pontok jobban együttműködhessenek a jogsértések kivizsgálásában részt vevő végrehajtó hatóságokkal. Ezzel orvosolhatók lesznek azok a hiányosságok, amelyek a jogsértések kivizsgálása során a tagállamok közötti együttműködésben jelenleg tapasztalhatók.
Ezen túlmenően a jelenlegi szabályozás a leggyakoribb és legsúlyosabb jogsértésekre, például a gyorshajtásra és az ittas vezetésre is kiterjed. A Bizottság azt javasolja, hogy a közlekedési jogsértésekbe az alábbiak is beletartozzanak:
- a megfelelő követési távolság betartásának elmulasztása;
- a veszélyes előzés;
- a veszélyes parkolás;
- egy vagy több záróvonal átlépése;
- a forgalommal szemben történő vezetés;
- a biztonsági folyosók kialakítására vonatkozó szabályok be nem tartása;
- a túlterhelt járművek használata.
Ezek a kiegészítések hozzá fognak járulni ahhoz, hogy az ilyen jogsértések esetében csökkenjen a büntetlenség csakúgy, mint ahhoz, hogy a tagállamok fokozottabban szankcionálhassák a más tagállamokból származó elkövetőket. Az új szabályozás biztosítani fogja továbbá a belföldi és a külföldi illetőségű elkövetőkkel szembeni egyenlő bánásmódot.
Az aktualizált jogszabályok garantálni fogják a közlekedési jogsértésekkel vádolt személyek jogainak tiszteletben tartását. A külföldi illetőségű személyeknek továbbra is joguk lesz a hatékony jogorvoslathoz és a tisztességes eljáráshoz, az ártatlanság vélelméhez és a védelemhez. Ezeket a jogokat fokozottabban garantálják azok a rendelkezések, amelyek egységesítik a bírságról szóló értesítők tartalmát és kézbesítésének módját azáltal, hogy a címzettek ellenőrizhetik az ilyen értesítések hitelességét, illetve oly módon, hogy általános követelménnyé teszik az információk feltételezett jogsértőkkel való megosztását.
Egy erre a célra létrehozott informatikai portál a polgárok számára könnyű hozzáférést biztosít az egyes tagállamokban hatályos közúti biztonsági szabályokra vonatkozó információkhoz, idővel pedig azt is lehetővé teszi számukra, hogy közvetlenül megfizessék az esetleges bírságokat.
A szabályok összhangban lesznek a személyes adatok védelmére vonatkozó uniós szabályokkal (általános adatvédelmi rendelet és bűnüldözésben érvényesítendő adatvédelemről szóló rendelet).
A járművezetők egész EU-ra kiterjedő hatályú alkalmatlanná nyilvánítása: a súlyos jogsértések büntetlenségének megszüntetése
A közlekedési jogsértést elkövetők büntetlenségének megelőzése érdekében egy új rendszer kerül bevezetésre, amely lehetővé teszi járművezetők egész EU-ra kiterjedő alkalmatlanná nyilvánítását abban az esetben, ha egy tagállam úgy dönt, hogy a területén elkövetett jogsértés miatt alkalmatlanná nyilvánítja a járművezetőt.
A közúti közlekedés biztonsága szempontjából alapvető fontosságú, hogy a közlekedési jogsértések elkövetőit valamennyi tagállamban felelősségre vonják. A jelenlegi szabályok szerint azonban olyan esetben, amikor egy súlyos jogsértés a járművezetéstől való eltiltást eredményez, az eltiltás nem érvényesíthető uniós szinten, ha a járművezető a vezetői engedélyét kiállító tagállamtól eltérő tagállamban követte el a jogsértést.
A javaslatban foglalt szabályozás kiterjed a súlyos közlekedési jogsértésekre, például a nagymértékű sebességtúllépésre, az ittas, illetve bódult állapotban történő járművezetésre, valamint a közlekedési jogsértések nyomán bekövetkező halálesetekre vagy súlyos testi sérülésekre.
A javaslatokat az Európai Parlament és a Tanács fogja megvizsgálni rendes jogalkotási eljárás keretében - olvasható a brüsszeli sajtóközleményben. (Fotók: Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság)
Főoldal | Adatvédelem | Impresszum | Kapcsolat | RSS csatornák | Archívum 2012-2023 Copyright © letenyemedia.hu Minden jog fenntartva.