Konkrét modellhez is vásárolhatunk laprugót!
Konkrét modellhez is vásárolhatunk laprugót!
(x) A laprugó a különböző haszongépjárművekben, teherautókban kulcsfontosságú szerepet tölt be a felfüggesztési rendszerben. Fontos kihangsúlyozni, hogy minden egyes jármű egyedi igényekkel, méretekkel rendelkezik, így nem feltétlenül fogunk találni “univerzális” megoldást, amit minden teherautóba be lehet szerelni.
Egyszerű, de fontos alkatrész
A LAPRUGÓ OUTLET oldalán akár Fiat Ducato laprugó is beszerezhető, így nem kell amiatt aggódnunk, hogy a mérettel, kompatibilitással bármi probléma merülne fel. Ez az alkatrész egy ívelt, acélból készült rugóelem, ami több, különböző hosszúságú fémlemezből áll. Egymásra helyezve, egy egységet alkotva rögzítik őket, az alsó és a felső lap között helyezkedik el a leghosszabb laprugó, ami a terhelés nagy részét viseli. Az egész egységet középen egy összefogó csavar vagy csap biztosítja, hogy stabil maradjon. A mechanikai rugók közé tartozik a rugólap, hajlítással és visszarugózással nyeli el a mozgási energiát. Ez nagymértékben segít abban, hogy az ütésekből származó lökéseket, rezgéseket csillapítani tudja.
Többféle járműben találkozhatunk laprugóval, nem csak az említett Fiat Ducato modellben. Bár a személygépkocsik világában ma már nagyon ritkán alkalmazzák, ez az alkatrész még mindig fontos szerepet játszik a haszongépjárművek, utánfutók, buszok, teherautók, pickupok, de még katonai járművek és lakókocsik felfüggesztésében is. A nagy terhelhetőség miatt szinte minden teherautóban jelen van valamelyik típusa, leginkább a hátsó tengelyen.
Az utánfutóknál és pótkocsiknál egyszerű, de hatékony felfüggesztési megoldást kínál, könnyen karbantartható. Különösen régebbi, off-road járműveken, terepjárókon is megtalálható, ahol a tartósság és a robusztus kialakítás elsődleges szempont volt. Autóbuszok esetében is csak az évtizedekkel ezelőtti modelleken használják. Napjainkban az esetek többségében mezőgazdasági gépeken, traktorokon van rá szükség.
Milyen típusai vannak a laprugóknak?
A működési elv természetesen mindegyik esetében ugyanaz, többféle kialakítás létezik. Az egyik leggyakoribb az úgynevezett multileaf rugók, azaz többlapos rugók, amelyek több acéllemezből állnak. Ez a klasszikus kialakítás, kifejezetten nagy teherbírásra tervezve. A parabolikus laprugók számítanak a modernebbnek, ahol a lapok vastagsága nem egyenletes, hanem parabolikusan változik. Ez csökkenti a tömeget és javítja a rugózási kényelmet is.
Az egylapos rugókat speciális helyzetekben használják, egyetlen ívelt lapból állnak, kisebb terhelésű járművekhez vagy könnyített szerkezetekhez ajánlott.
Rengeteg előnyt kínál a laprugó
Egy Fiat Ducato esetében is elmondható, hogy a megfelelő laprugó használatával nagyobb teherbírás érhető el. Egyszerű a szerkezete, olcsón gyártható és karbantartható ez az alkatrész. Tartós, ellenálló kialakítást kapunk, ami még terepen is jól teljesít.