Fő tartalom átugrása

Jöhet a 10 évesnél idősebb autók éves műszaki vizsgáztatása az EU-ban

2025. április 27.
Letenye Média

Jöhet a 10 évesnél idősebb autók éves műszaki vizsgáztatása az EU-ban

Az Európai Bizottság átfogó reformot javasolt a közlekedésbiztonsági és jármű-nyilvántartási szabályokban az Európai Unióban. A cél a közúti biztonság növelése, a légszennyezés csökkentése és az adminisztratív folyamatok digitalizálása. Az új szabályok figyelembe veszik az elektromos járművek térnyerését és a technológiai fejlődést - olvasható az Európai Bizottság honlapján.

A tervek szerint szigorítják az időszakos műszaki vizsgákat: külön vizsgálat vár az elektromos autókra és a fejlett vezetéstámogató rendszerekre. Emellett a tíz évnél idősebb járművekre éves műszaki vizsgát írnak elő. Új kibocsátásmérési módszerekkel hatékonyabban azonosíthatják a magas szennyezésű, illetve manipulált járműveket.

auto muszaki vizsga chat gpt 2025 aprilis 27

Fontos változás lesz a digitális jármű-nyilvántartás bevezetése, amely egyszerűsíti az adatmegosztást az uniós tagállamok között. Elektronikus formában lesznek elérhetők a regisztrációs és műszaki vizsga tanúsítványok is. Ez nemcsak gyorsítja az ügyintézést, hanem védi a polgárokat a kilométeróra-csalások ellen.

Az új szabályok biztosítják, hogy egy másik EU-tagországban végzett műszaki vizsga hat hónapig érvényes legyen a hazai hatóságok előtt is. Az óraállások rögzítése kötelező lesz a nemzeti adatbázisokban, és az információk átjárhatóvá válnak a tagállamok között.

A Bizottság becslései szerint 2026 és 2050 között ezek az intézkedések 7000 ember életét menthetik meg és 65 000 súlyos sérülést előzhetnek meg. A szabályozás célja, hogy közelebb vigye az EU-t a "Vision Zero" célkitűzéshez, azaz 2050-re nullára csökkenteni a közúti halálozásokat.

A javasolt változások három irányelvet érintenek: az időszakos műszaki vizsgákról, a jármű-nyilvántartási dokumentumokról és a haszongépjárművek közúti ellenőrzéséről szóló szabályokat.

A Bizottság szerint a jelenlegi, 2014-ben módosított szabályok már nem felelnek meg a mai technológiai kihívásoknak. Az öregedő járműállomány pedig fokozza a csalások, például az óra-visszatekerés veszélyét.

A javaslatokat most az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja, és a rendes jogalkotási eljárás keretében tárgyalják meg. A végleges szabályozás elfogadása után a Bizottság részletes végrehajtási rendelkezéseket dolgoz majd ki.

A legfrissebb 2025-ös közúti baleseti adatok szerint ugyan csökken a halálesetek száma az EU-ban, de az előrehaladás még mindig túl lassú. Ezért sürgető a szabályozás modernizálása.

Az új vizsgálati eljárások kiterjednek a járművek szoftveres rendszerének ellenőrzésére is, különös tekintettel a biztonságot és a kibocsátást érintő rendszerekre.

A digitális járműokmányok bevezetése nemcsak gyorsabb ügyintézést jelent, hanem az uniós belső piac működését is erősíti az adminisztrációs terhek csökkentésével.

Összességében az új szabályok célja a biztonságosabb, tisztább és okosabb közúti közlekedés megteremtése az Európai Unióban - közölte a Bizottság.


Kapcsolódó cikkek

Hírstart friss hírek