A fuvarozók, és a határmenti vállalkozók is külföldre vihetik a tankolásaikat a magas költségek miatt
A fuvarozók, és a határmenti vállalkozók is külföldre vihetik a tankolásaikat a magas költségek miatt
2023. október 1-től 17,6 százalékkal – a KSH júliusi inflációs adatával egyező mértékben – emelkedhet az útdíj a HU-GO rendszerben.
Ez 3 év alatt 41,5 százalékos növekedést jelent, de az útdíjrendszer 2024. január 1-i átalakítása újabb jelentős díjemelést hozhat, így a magyar útdíj Európa éllovasai közé kerül.
A fuvarozást terhelő másik meghatározó költségelem, az üzemanyag ára is dinamikusan nő: májustól augusztusig literenként 100 forinttal (+20 %) drágult a gázolaj.
A környező országokban esetenként már olcsóbb a tankolás, a januártól várható jövedékiadó-emelést követően pedig jelentős lehet a különbség, ezért a nemzetközi fuvarozók, és a határmenti vállalkozók külföldre vihetik a tankolásaikat.
Ez jelentős adóbevétel kiesést jelent majd a költségvetés számára.
A magas költségek miatt felgyorsul a belföldön tevékenykedő magyar vállalkozások piacvesztése, fokozódik a magyar közúti fuvarozók kiszorulása a hazai és a nemzetközi piacról, miközben erősödik a külföldi, elsősorban harmadik országos cégek jelenléte.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – egyetértve a Kormány inflációs céljaival és a logisztikai ágazat versenyképességét javító intézkedéseivel – szakmai egyeztetést kezdeményez a közlekedési tárcával az útdíjrendszer és a jövedékiadó szabályok felülvizsgálatáról annak érdekében, hogy növekvő pályán maradjon a magyar logisztikai ágazat, s megvalósuljanak a Kormány inflációs célkitűzései - közölte az MTI Országos Sajtószolgálatával az MKFE.