Friss kutatás: a gyerekek szeretete és a kiváló előadókészség a jó pedagógusok „szuperereje”
Friss kutatás: a gyerekek szeretete és a kiváló előadókészség a jó pedagógusok „szuperereje”
Az emberek 99 százalékának volt legalább egy olyan tanára, akire a mai napig szívesen emlékszik vissza, tízből négyen saját hivatásukat is egy pedagógusnak köszönhetik – derül ki a Libri pedagógusnaphoz kapcsolódó kutatásából. A könyvkereskedő a pedagógusok és más közszolgálati dolgozók áldozatos munkáját egy 20%-os kedvezménnyel is igyekszik meghálálni június 3. és 5. között.
Szereti a gyerekeket és kiváló előadókészséggel rendelkezik – a legtöbb embernek ez a két tulajdonság jut eszébe az igazán jó pedagógusokról a Libri friss kutatása alapján. A könyvkereskedő pedagógusnap alkalmából összeállított online kérdőívét – amelyben a tanárpéldaképekről, az általuk közvetített értékekről, tanítványaik életére gyakorolt hatásukról is szerepeltek kérdések – több mint 1300-an töltötték ki.
Tízből hét résztvevő szerint a fentiek mellett az empátia és az igazságosság is fontos tanári tulajdonság, de legalább ugyanennyien gondolják úgy, hogy akkor válik valódi példaképpé egy pedagógus, ha minden diákot a maga képességei szerint értékel, és komoly szakmai tudással rendelkezik. A Libri is azt vallja, hogy egy jó tanár olyan, mint egy jó könyv – tudásával ablakot nyit a világra. Éppen ezért – más közszolgálati dolgozók mellett – az ő áldozatos munkájukat is meghálálják egy 20%-os kedvezménnyel június 3. és 5. között.
(Fotó archív: A Letenyei Andrássy Gyula Általános Iskola főbejárata)
Mi a pedagógusok „szuperereje”?
A válaszadók több mint 99 százalékának volt legalább egy pedagógus az életében, akire a mai napig szívesen emlékszik vissza. Minden második megkérdezettre magyartanára volt a legnagyobb hatással, 26 százalék matematika-, 25 százalék történelem-, 23 százalék pedig egykori nyelvtanárának hálás. Minden tizedik kitöltő pedig olyan pedagógust tart példaképének, aki természettudományokat, testnevelést vagy zenét tanított (a kutatás résztvevői több választ is megjelölhettek).
Nagyon nagy tudással rendelkezett, emberséges volt és szerette a diákjait, kedvesen bánt velük, és nagyon jól magyarázott, így a gyengébb tanulók is megértették a tananyagot – a legtöbben így jellemezték kedvenc tanárukat, de sok pedagógus arra is nagy hangsúlyt fektetett, hogy az osztályból valódi közösség jöjjön létre.
Sokan a könyvek szeretetét kapták a tanáruktól
Arra a kérdésre, hogy mit köszönhetnek az általuk nagyra tartott tanárnak, a résztvevők kétharmada azt válaszolta: tudást, az adott tantárgy szeretetét és önbizalmat. 39 százalék ugyanakkor azt emelte ki, hogy a tanára indította el őt azon a pályán, amelyen végül sikeres lett. „Nagyon sokat köszönhetek neki, legfőképpen azt, hogy az ő hatására én is pedagógus lettem” – írta a kutatás egyik résztvevője, míg egy másik válaszadó azt köszönte meg egykori oktatójának, hogy több évtizeddel ezelőtt az ápolói hivatás felé terelte.
„Képes vagy rá!”, „Soha ne add fel!”, „Hidd el, hogy te is nagyon értékes vagy!” – többek között ilyen mondatokat kaptak „útravalóul” egykori tanáruktól a válaszadók. Többen azt emelték ki, hogy az együtt töltött iskolai évek során tanulták meg, hogyan állhatnak ki saját magukért, megtapasztalták a tanulás örömét, elfogadóbbá és türelmesebbé váltak – önmagukkal szemben is.
Sokan a művészetek, legfőképpen az irodalom és az olvasás szeretetét is tanáruktól kapták. „Mindenkit elvarázsolt az óráin, lételememmé vált az irodalom” – fogalmazott a kutatás egyik résztvevője, mások pedig azt írták, hogy magyartanáruknak hála a mai napig könyvek között töltik mindennapjaikat íróként, szerkesztőként, magyartanárként vagy éppen könyvtárosként.
A kutatásról
A Libri online kérdőívét több mint 1300-an töltötték ki 2024. május 22. és 27. között, túlnyomó többségben (96 százalékban) nők. Minden negyedik résztvevő Budapesten, 24 százalékuk megyeszékhelyen, 32 százalékuk kisebb városban, 20 százalékuk pedig községben él.
A válaszadók 39 százaléka 36-50 éves, egynegyede a 26-35, 15 százaléka a 19-25 éves korosztályhoz tartozik, 18 százaléka 50 évnél idősebb, 3 százaléka pedig 18 év alatti. A kitöltők 60 százaléka főiskolai vagy egyetemi végzettséggel, 2 százaléka doktori vagy posztgraduális fokozattal rendelkezik. Minden harmadik válaszadó középiskolát végzett, a válaszadók 4 százaléka ennél alacsonyabb iskolai végzettségű.