Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2018.10.07

Kötelező lesz a figyelmeztetés a biztonsági övek használatára

Az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapjának tájékoztatása szerint 2019. szeptemberétől az új gépjárművek csak akkor kerülhetnek forgalomba, ha az első és hátsó üléseit biztonsági öv használatára figyelmeztető rendszerrel látták el.

Az ENSZ-EGB új biztonsági előírásokat fogadott el a biztonsági övekkel kapcsolatban, melyek 2019 szeptemberét követően szükségessé teszik a biztonsági övek használatára emlékeztető rendszerek alkalmazását az első és hátsó üléseken egyaránt. A kiegészített szabályozás természetesen az újonnan előállított gépkocsikra fog vonatkozni. Az Európai Unióban már folynak azok a munkálatok, melyek eredményeként az ENSZ-EGB kiegészítő előírásai az uniós szabályozásba bevezetésre kerülnek.

biztonsagi-ov-figyelmeztetes.jpg

A jelenleg hatályos, 2009-ben elfogadott uniós járműbiztonsági szabályok alapján a biztonsági öv használatára emlékeztető rendszert kizárólag a vezetőülésen kell alkalmazni, a többi ülés esetében az opcionális lehetőség. A most kiegészített követelményrendszer azonban már a gépkocsi valamennyi ülésére, azaz az első és hátsó ülésekre egyaránt kiterjeszti az emlékeztető rendszer használatát.

A követelmények ugyanakkor némileg eltérnek. Az első üléseken a rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy érzékelje azt, ha az utas ott helyet foglal, és a biztonsági öv csatlakoztatásának hiányában már az elindulás kezdetén adjon. Ezzel szemben a hátsó ülésekre vonatkozó követelmények valamelyest enyhébbek, hiszen a hangjelzésnek csak akkor kell megvalósulnia, ha az utas a jármű menete során kapcsolja ki az övét (az autógyártók természetesen ettől szigorúbb megoldásokat is alkalmazhatnak, például a hátsó üléseknél is alkalmazhatják az első ülések megoldásait).

Az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) már hosszú évek óta szorgalmazza, hogy az újonnan gyártott gépkocsikat fejlett utasérzékelő berendezésekkel, a biztonsági öv használatára figyelmeztető rendszerekkel lássák el, az első és hátsó ülések vonatkozásában egyaránt. A most bevezetésre kerülő szigorúbb előírások minden bizonnyal egy újabb előrelépést jelentenek a járművek biztonsága szempontjából Európában.

A biztonsági öv a mai napig a járművek leghatékonyabb passzív biztonsági eszköze. Az egyéb biztonsági megoldások is csak abban az esetben fejtik ki kedvező hatásukat, amennyiben az öv a jármű menete során szabályosan rögzítve van (pl. a légzsák).

Annak ellenére, hogy a biztonsági öv használatát az Európai Unió valamennyi tagállamában jogszabály kötelező jelleggel írja elő, az átlagos övhasználati arány még mindig nem felel meg az elvárásoknak. Az EU 28 tagállamának átlagában ugyanis a személygépkocsik első ülésen az övhasználat aránya 88%, míg a hátsó üléseknél a 74%-ot sem éri el. A biztonsági övek használatának mértéke lényegesen alacsonyabb a kisebb áruszállító járművek és a tehergépkocsik utasainál, míg a legmagasabb a személygépkocsik vezetőinél. Az övhasználati arány úttípusonként is eltér, továbbá attól, hogy a jármű lakott területen kívül, avagy belül közlekedik.

A magasabb fokú utasvédelmet segíti elő, hogy a törésteszteket végző független szervezet, az EuroNCAP 2018-tól magasabb pontszámot ad azoknak a járműveknek, amelyek fejlett biztonsági öv használatára figyelmeztető rendszerekkel vannak ellátva, nemcsak az első, hanem a hátsó üléseken is - írják.

 



loading...