Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Fussunk futócipőben!

2015.03.30

A futás talán az egyetlen sport, amely nem igényel különösebb felszerelést, ezért bárki bármikor elkezdheti. Vagy mégsem? Egy jó futócipővel sokat tehetünk gerincünk és ízületeink egészségéért és még a futóteljesítményünk is javul.

 

futas.jpg


A kezdő futók abban a (tév)hitben vannak, hogy a futás bármikor, bármiben elkezdhető, semmiféle beruházást nem igényel, és bárhol lehet futni. Ennek nagy része igaz, ám ha jobban belegondolunk, akkor, ahogy az sem mindegy hol, vagyis milyen talajon futunk, úgy az sem mindegy, hogy miben. Nem biztos, hogy a legmegfelelőbb a futásra a kitaposott sportcipő, hiszen ezzel többet árthatunk a vázrendszerünknek, mint amennyit a sportolás használna. Ha kipróbálunk egy, az adottságainknak megfelelő futócipőt, észre fogjuk venni, hogy nem csak a futóteljesítményünk javul, hanem a futásunk minősége is számottevően átalakul.


Ha felkeresünk egy futócipőket árusító üzletet vagy webáruházat, látni fogjuk, hogy nem könnyű eligazodni a hatalmas futócipő választék között. Egy kezdő futónak hatalmas dilemmát okozhat, hogy ebből a nagy választékból milyet válasszon, és ha nincs ott egy szakképzett eladó, aki segíteni tud, akkor szinte lehetetlen egyedül eldönteni, melyik a megfelelő cipő számunkra.
Éppen ezért érdemes körbenézni, hogy kinek, milyen futócipő a megfelelő, és tanulmányozni a futócipőkről elérhető információkat, mielőtt vásárlásra adjuk a fejünket. A futócipőket több kategóriába sorolhatjuk aszerint, hogy milyen célra, milyen futásra fogjuk használni őket, és az sem mindegy, hogy milyen a lábunk típusa, hová nehezedik a súly futás közben. A leggyakoribb fajták a terepcipők, a versenycipők illetve az edzőcipők.

 

futocipo.jpg


A futócipők fajtái
A terepcipő mint a neve is mutatja a terepen való futáshoz lett kialakítva, vagyis ha erdőben, emelkedőkön, homokon, stb. szeretsz futni, akkor ezt a fajtát válaszd. Ezeket a cipőket úgy alakították ki, hogy bírják a terepi futás kihívásait: erősebbek, tartósabbak és vízhatlan anyagból készülnek, és kialakításuk lehetővé teszi a jobb kapaszkodást.


Ezzel szemben a versenycipők sokkal könnyebb kivitelezésben készülnek, kevésbé tartósak, mint a terepre kiképzett társaik. A cél ezeknél a gyorsaság, vagyis, hogy általuk minél gyorsabban tudjon futni a használója, innen ered az elnevezése is. Talpa vékony, felsőrésze szellős kialakítású.
Az edzőcipők elsősorban a kezdő futók számára megfelelőek, hiszen alkalmasak a lassúbb kocogásra és a gyorsabb futásokra egyaránt. Kialakításuk lehetővé teszi, hogy mind terepen, mind aszfalton használjuk őket, hiszen a versenycipőknél tartósabb használatra tervezték őket, ám nem annyira nehezek és strapabírók, mint a terepcipők.


E három futócipőn belül is vannak változatok, melyek a láb felépítésének és a használati célnak megfelelően változnak. A legtökéletesebb összhang érdekében szükséges, hogy a lábunk kialakításának legmegfelelőbb cipőtípust válasszuk. Lábunk lehet kifelé dőlő, befelé dőlő vagy neutrális, ugyanígy a futásunk stílusa is ennek megfelelő.


A kifelé dőlő vagy szupináló futásstílust az jellemzi, hogy a futó a külső talpívén fut, általában magas lábboltozattal rendelkezik. Ennek megfelelően a számára legideálisabb cipő a semleges vagy párnázott cipő, hiszen ez biztosít megfelelő védelmet a láb számára.
A befelé dőlő vagy pronáló futásstílus az alacsony lábboltozattal rendelkező egyének sajátossága, esetükben azok a cipők a legjobbak, melyek kialakításuknak köszönhetően megakadályozzák a láb befelé dőlését.


A normál lábboltozattal rendelkező futók sem a külső sem a belső talpívüket nem terhelik túl, így számukra a normál kialakítású cipők a legjobbak.
Ha valaki nem tudja, hogy rá milyen futási stílus jellemző, azt könnyen ellenőrizheti a vizes lábteszttel, vagyis a lábát vízbe mártva, majd egy papírlapra lépve, könnyen „leolvasható” az eredmény.

 


loading...