Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

A Felvidéken jártak a letenyei Andrássy hetedikesei + Fotók

2013.05.22

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Határtalanul! pályázata jóvoltából iskolánkból 36 hetedik évfolyamos tanuló vehetett részt a négynapos szlovákiai kiránduláson.
6 tanár néni, 10 szülő és városunk polgármestere kísért el minket. Az 53 fős „delegációnk” e látogatással iskolánk névadójának, gróf Andrássy Gyulának és családjának történelmi, gazdasági és kulturális munkássága előtt adózott múlhatatlan tisztelettel.
Kirándulásunk első állomása Selmecbánya, a gazdag erdészeti és bányászati múlttal büszkélkedő város volt. Elsőként a Szlovák Bányászati Múzeumot látogattuk meg, a tárlatlátogatás közben rendhagyó kémiaórát is tartottunk. Az Óvárosban tett séta után a Bányászhimnusz eléneklésével vettünk búcsút a városkától.
Besztercebánya főterén tájékozódási versenyt rendeztünk: csoportokban, szülők segítségével tájékozódtunk vaktérképen, az épületekre vonatkozó tesztlapokat töltöttünk ki, majd egy hangulatos fagyizóban találtunk enyhülést a hőségre. A déli meleg után meglepő volt, hogy az esti órákban Kokava Línián, a rendkívül barátságos szálláshelyünkön havas táj fogadott minket: jóízűen fogyasztottuk el a vacsorára kapott helyi specialitást, a knédlit, majd hógolyócsatát vívtunk. A nap zárásaként szállásadóink discot is rendeztek nekünk.
Második nap Rozsnyón az iskolában a hetedikes tanulók magyar népdalokkal és verssel kedveskedtek nekünk. Átadtuk ajándékainkat, a magyar nyelvű szépirodalmi könyveket,
a saját kezűleg készített könyvjelzőket, faliképeket, a Letenyét bemutató kiadványokat.
A felvidéki gyerekekkel nagyon jót beszélgettünk, még email-címeket is cseréltünk.
Az iskolalátogatás után megnéztük Andrássy Franciskának, az árvák, özvegyek, ügyefogyottak pártfogójának szobrát, az Andrássyak által alapított kórházat, a városházát.
Betléren csak ámultunk és bámultunk, milyen gyönyörű a kastély, és élvezettel hallgattuk az Andrássy család sok tagjáról szóló érdekes történeteket. A parkban növényhatározásra és természetfotó-versenyre került sor.

Kirándulásunk meghatározó élménye volt, hogy Krasznahorkaváralja polgármestere személyesen fogadott minket, és apró gesztusként mindnyájunknak a várat ábrázoló kis kitűzőt hozott ajándékba. A polgármester úr rendkívül barátságos és közvetlen volt, elkísért minket a Mauzóleumhoz, ahol együtt koszorúzott iskolánk képviselőivel. A koszorúzást követően a polgármester úr átvette díszegyenruhás ifjúsági tűzoltóinktól a vár felújítására gyűjtött pénzadományunkat. Viszonzásul egy szép köszönő oklevelet adományozott iskolánknak.
Második szálláshelyünk Kassán volt, a fiúk nagy örömére a stadionnal egybeépített sportszállóban: focizhattak is a stadion gyakorlópályáján, ami életre szóló élményt jelentett nekik.
A harmadik nap iskolatörténeti jelentőségű eseménynek számított Tőketerebesen gróf Andrássy Gyula Mauzóleumának meglátogatása, hiszen Letenyéről mi voltunk az elsők, akik felkerestük névadónk sírját és helyeztük el megemlékező koszorúnkat. A parkban megcsodáltuk a végeláthatatlan medvehagyma-mezőt.
Negyedik nap Kassa belvárosával ismerkedtünk. A Szent Erzsébet Dómban megtekintettük a Rákóczi triptichont. Az altemplomban II. Rákóczi Ferenc és Zrínyi Ilona szarkofágjánál koszorút helyeztünk el, majd az Ima a hazáért nehéz időkben közös elmondásával tisztelegtünk a fejedelem előtt.
Az Andrássy palota földszintjén a cukrászdában sütiztünk. A szívélyes kiszolgálást, fogadtatást megköszönve a magyarul beszélő alkalmazottnak a Letenyei Borbarát Hölgyek Társaságának képviselője átadta Letenye város borát, egy tanulónk pedig a Pusztai méhészet ajándékát.
A kiránduláson sok élménnyel gazdagodtunk: meghatódva álltunk a történelem dicső emlékeit őrző színtereken, de a táj szépsége, a parkok növényvilága is elbűvölt minket. Személyes kapcsolataink is elmélyültek: egymással, illetve a rozsnyói iskola tanulóival is mélyebb barátságok szövődtek.
Ez volt a legjobb iskolai kirándulásunk!